Mitől lesz jó egy tarló tárcsázás?

Rögtön az elején a feladatot tisztázzuk, az megadja a követelményeket.

Tarlóhántás egyik funkciója a nedvességstabil talajszerkezet kialakítása. A vegetációs idő végére jellemzően megülepedik a talajunk, amíg az állomány mikroklímája nyirkosan tartja, még viszonylag művelhető is, azonban néhány nappal aratás után kiszárad, elkezd cserepesedni és keményre száradni. A felszínt sekélyen, teljes keresztmetszetben átművelve, visszazárva ezt a cserepesedést és vízveszteséget tudjuk kontrolálni.

A tarlómaradványok sekély bekeverése, aprózása fontos előkészítése a későbbi műveleteknek. Egyrészt a szárak összedarabolásával csökken a mélyítő vagy mélyművelést végző eszközök dugulásveszélye, másrészt a maradványok lebomlását is elősegíti a sekély mulcs. A nedvességstabil felszínünk alatt a mélyebb rétegek sem száradnak annyira, így azok is könnyebben művelhető állapotban maradnak. Nem utolsó sorban a művelési mélység mindig arányos a rögstruktúra méretével. Amit tarlóhántáskor átmozgattunk, már nem növeli a mélyebb művelések rögméreteit.

A fentiekből következik, hogy egy sekély, homogén, visszazárt mulcsréteget szeretnénk elérni, apró rögös struktúrával.

Ennek egy jól bevált eszköze a V elrendezésű tárcsás borona. Mindenki ismeri, végtelen változatban lehet kapni, de mégis mitől lesz az egyik jó, a másik használhatatlan.

Az apró rögös szerkezethez sekélyen kell dolgozni. Ha egyből mélyre megyünk, a rögök is nagyok lesznek, ezeket pedig később nem győzzük aprítani. A tárcsalevelek osztása és a munkamélység összefügg, ha ritkább osztással azt szeretnénk, ne hagyjon el sávokat, mélyre kell menni, az meg ugye rögöl. Szóval legyen sűrű. A Busa középnehéz tárcsáit 225 mm-es osztással szereljük alapból.

Ugyanebből következik, hogy az első tárcsasor osztásközén kell járatni a hátsót. A hátsó sor azonban az első nyomán szeretne járni, ott kisebb az ellenállás, így elmarad egy műveletlen sáv. Ennek megoldására a két tárcsasor egyensúlyát kell finom hangolni. Mivel az első sor balra, a hátsó jobbra húzza a gépet, a kettő egy nyomatékot képez, amitől a gép farolni kezdene. Ezt valamennyire kompenzálja, hogy az első sor terhelése, így ereje is nagyobb, míg a hátsó távolabb van a traktortól, így nagyobb az erőkarja. Finom hangolási lehetőséget a vonórúd kihelyezése, vagy a tárcsasorok terhelésének szabályozása.

Hangsúlyozandó, hogy nem szerencsés V tárcsásboronát vonólappal félig függesztve üzemeltetni, mivel az alsó függesztőkarokat jellemzően egyszeres működésű munkahengerek mozgatják, így nem lehet a vonószerkezetet lefelé terhelni, azaz az első, illetve hátsó tárcsasor terhelését változtatni.

A Busa tárcsák szintszabályzójával egy egyszerű mozdulattal hangolható a két tárcsasor terhelése, vagy igény esetén munkahengeres szintszabályzó is rendelhető.

Végül a lezárás

Ha már a nedvesség megőrzés a cél, mindenképp vissza kell tömöríteni a felszínt. Kiváló eszköz erre a Busa spirál szögvas hengere, mely ékhengerként viselkedik, de felépítéséből adódóan nem érzékeny az egyenletlenségekre, jól tömörített, egyenletes felszínt hagy maga után. Ha sekély tömörítésre van szükség intenzívebb aprítással, ugyanez a hengerváz felszerelhető léces törőhengerekkel, ami ideális egyszerű magágykészítéshez.

Mi sem igazolja jobban a Busa tárcsák funkcionalitását, hogy annak ellenére, hogy nem mentünk bele a gépek intenzív ár versenye miatti lecsupaszításába, megmaradt gépeink iránti kereslet. Rengeteg idős, sokat futott gépünk pozitív referenciája meggyőző indok, hogy új gép vásárlásakor ne csak az árat tartsuk szem előtt.

Picture of John Doe

John Doe

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Leave a Replay

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit