Mi köze van a magágynak a terepjáróhoz?

Első ránézésre semmi. De azt is mondhatjuk, hogy olyan eszközök, amire szükség van egy gazdaságban. Lehet nélkülük is gazdálkodni, csak –mostanában inkább előbb- mint utóbb nagy szükség lehet rájuk.

Túl mélyen azért nem kell belegondolni, a hasonlat arra célzott, hogy vannak eszközök, amiket ideális körülmények között akár helyettesíteni is lehet, szóval a gazda is járhatna pickup helyett limuzinnal, de nem teszi, mert évente néhány alkalommal nagyon kell, hogy ki tudjon mászni a sárból, vagy be tudjon menni alkatrésszel a géphez a táblára.

Manapság egyre többször találkozunk olyan technológiai javaslatokkal, hogy hagyjuk ki a magágykészítőt, ami ideális körülmények között jó is lehet, de ha valami kritikus helyzet adódik, nem fog működni a csoda.

A Busa Forgókapás magágykészítője pont olyan nagyágyú, mint egy komoly terepjáró pickup. Mást sem hallunk régi vevőinktől, mint hogy az elmúlt években mekkora áldás volt, hogy megvolt nekik a Forgókapás magágykészítőjük. Kinek a tavaszi, kinek az őszi magágyakon. Kinek a szárazság utolsó vízcseppjeit menti meg, kinek az ingoványos talajon teszi lehetővé a vetést.

Ahogy van, akinek van a pickupja mellett másik közlekedési eszköze is, van olyan partnerünk, aki vetőkompaktorral is rendelkezik. Ők mesélik, hogy jó – jó, szép-szép, de amikor kihívás a talajművelés, akkor csak a Busa segít.

Ennyi képzavar után nézzük, hogy hol van a forgókapán a diffizár és a bütykös gumi, mitől ez a legjobb magágykészítő. Tavasszal két bajunk lehet, ha sok a csapadék, meg ha nincs. Ha nedves a talaj, csak a sekély, száraz felszíni réteget szabad művelni. Ha belenyúlunk a nedvesbe, mi hozzuk létre a nedves rögöket. A forgókapa állítható rotorjával pontosan határolható a mélység. A különleges elmunkáló hengerei nem tömődnek el a nedves foltokon. A Busa gumihengere gördülés közben összenyomódik, így ledobva a rátapadt földet, míg a belső tisztítós léces rögtörő rugós tisztítója ment meg a fél napos pucolástól.

Szárazságban kötött talajokon a rögaprítás a kérdés. A forgókapa különlegessége, hogy nem gépsúlyból tapossa szét a rögöket, mint egy nehéz henger, hanem a kések lecsapási sebességében van az energia. Így lehetséges, hogy felszínen kemény száraz, de alatta nedves talajokon úgy készít magágyat a laposabb szögbe állított rotor, hogy közben nem tömöríti agyon a mély rétegeket.

Ősszel a problémát az idő jelenti.

Az alapművelés által bolygatott talajnak nincs ideje ülepedni, ha szárazságban kellett dolgozni, ráadásul kemény és nagy rögökkel állunk szemben. Mindkettőre megoldás a forgókapa. A kések függőleges lecsapása elől nem tudnak elgurulni a rögök. Az állítható rotok nagy szögön mélyebben dolgozzák át a talajt és a művelési mélységük aljáról indítják a tömörítést, így hoznak létre egyenletesebb ülepedett talajt, mint bármi felszínről induló elmunkáló.

A hasonlatból talán az egyszerű feladatoknál fogy el a lendület. Azon lehet vitatkozni, hogy nem biztos, hogy egy terepjáróval a leggazdaságosabb nyaralni menni, azonban a Forgókapának az egyszerű esetekkel sincs baja. Sőt, az alacsony karbantartás igény, az üzembiztosság, a különleges acélból kovácsolt kések kopásállósága mind olyan tulajdonságok, ami miatt megéri Forgókapázni.  Szét kell nézni a használt gépek közt, tizen-huszon éves gépek dolgoznak boldogan ezer és ezer hektárokkal a hátuk mögött, gyakran nagyobb gépre váltás miatt adják csak el őket.

Összegezve, terepjárót maximum csak ajánlani tudunk, de egy jó magágykészítőt adni is!

 

 

 

Ajánlott bejegyzések

Száraz matek

Az idei év sem sikerült egyszerűre a szántóföldi növénytermelők számára. A napokban egy érdekes beszélgetésem

Megtekintés

Horváth Benedek

Tulajdonos

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Horváth Benedek

Személyesen ajánlom
Videós Tartalom

Káprázatos Mezőgazdaság

Felfedezés